Programma 2018 2018-04-12T12:22:44+00:00

Programma Projectmanagement Parade

08.30

Ontvangst en registratie bezoekers op de informatiemarkt

U kunt uw badge en programmaboekje ophalen bij de ontvangstbalie en tevens een bezoek brengen aan de standen van de sponsors. U wordt verzocht tussen 09.05 en 09.15 plaats te nemen in de hoofdzaal.


09.15 – 09.30

Opening

Fred Bons, voorzitter IPMA-NL


09.30 – 10.20

KEYNOTE


Zonder continuïteit geen duurzame verandering
‘’Wie geluk zoekt vind het vaak niet, maar wie zin en betekenis zoekt in zijn/haar werk krijgt er als bijvangst bijna altijd geluk bij’’
Durven we in de hectiek van ons werk stilt te staan en te reflecteren? De parade is daar een uitgelezen kans voor. Juist nu kunnen de vragen wel eens belangrijker zijn dan de antwoorden. Welke vragen doen ertoe? Welke invalshoeken bieden andere perspectieven en nieuwe kansen? En hoe vinden we zin en betekenis?
Harry Starren, voorzitter Nederlandse creatieve industrie, dean Nederlandse school, directeur Ithaca International

10.20 – 11.00


  Best Practices I
A1. Personalized Project Management through AI
Work smarter, save time and money, and transform team engagement with PMOtto: a new, game-changing, personal digital project management assistant. PMOtto is an intelligent chatbot that gives you answers to questions, delivers responsive data about your projects, and performs project tasks – all in an easy, natural way, so you can focus on what matters. See it in action!
Allan Rocha, Founder of PMOtto.ai and Manager at ProActive A/S

Best Practices I I
B1. Betere projectresultaten door slimmer samenwerken en communiceren – VOL

Trage en/of onduidelijke communicatie binnen en met het team. Projectteamleden die niet beschikken over complete, actuele en betrouwbare informatie. Hoe mitigeer je die risico’s m.b.v. IT Governance? Welke stappen hebben andere organisaties genomen daartoe ondernomen? Wat waren hun ambities, resultaten en lessons learned? Aan de hand van Microsoft technologie worden een aantal cases uit bedrijfsleven en (semi)overheid besproken.
Richard Fransen, Principal Consultant, KBenP

Experts I
C1. Projecten en programma’s in een agile wereld – VOL
Niet alles is nieuw in die agile wereld en niet alles uit de ‘oude wereld’ van projecten en programma’s is nu overbodig. We roep al jaren om gedreven product-owners die de leiding nemen in de vernieuwing. De kundige projectmanager zag je al veel eerder werken met hybride teams waarin de disciplines samen succes creëerden. De verschillende rollen waren erg gedifferentieerd; het is goed om dingen weer samen te brengen in de scrum. Ten Slotte: het succes zal afhangen van de vraag of de opdrachtgevers mee gaan in deze wereld en niet blijven hangen in oud managementgedrag.
Gerrit Koch, Projects Director, Van Aetsveld

  Academic
D1. Project management abilities: context dependent?
Project management appears to be universal: textbooks are universal, even when they are not, their contents are very alike. Standards seldom mention specific branches. Scientific literature tends to accept – without proofing it – that there are context dependencies.
This workshop explores this topic. We will first test some of the propositions with the group, before the speaker will highlight some of the key findings from literature and his own findings. The results are both surprising and confirming.
Steven Nijhuis, Researcher in education for project management

Open Theater
E1. Agile en werken in de bouw, kan dat wel?
Als projectleider bij de aannemer Mourik Infra is Mathijs verantwoordelijk voor vaak dynamische (wegen)bouwprojecten met druk op de realisatieplanning. Zijn huidige project is de ‘Traverse Dieren’ voor Provincie Gelderland. Hier wordt de provinciale weg N348 over een traject van vier kilometer aangepakt. Zo op het eerste gezicht een ‘traditioneel’ project met dito aanpak, maar toch gebeuren er bijzondere dingen die soms verdacht veel op agile lijken.
Mathijs Mombarg, Projectleider, Bestuurslid Young Crew IPMA-NL, Mc in PM
Ron Van Vliet, Projectmanager, IPMA Community Agility in Projecten

11.00 – 11.30

Pauze en bezoek aan de expositie


11.30 – 12.10


Best Practices I
A2
. De fusie tussen het VUmc en het AMC vanuit de verandermanager VOL
Op 7 juni aanstaande is het zover: Een bestuurlijke fusie tussen de twee universitair medische centra in Amsterdam, AMC en VUmc. Een traject dat in 2011 zijn oorsprong kent. Twee ziekenhuizen die samen een kleine 15000 medewerkers tewerk stellen en vele disciplines kent. Onderzoek, onderwijs en patiëntenzorg. Academische zorg, derdelijnszorg, expertisecentra.
Hoe doe je dat?
Een lange termijnplanning faciliteren met een Projectgroep organisatie (PGO), de vele aspecten die bij een alliantie (inmiddels fusie) komen kijken, van goedkeuring door de Inspectie voor de Gezondheidszorg tot goedkeuring door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Tussentijds terug naar de tekentafel, nieuwe financiële onderbouwingen, argumenten van de toegevoegde waarde en voordelen voor de patiënt. Want daar gaat het om. Heeft iedereen dat scherp? Hoe hou je een PGO gemotiveerd gedurende die vele jaren van voorbereiding? Hoe haak je de organisatie aan, motiveer je de medewerkers en hou je de focus op ‘het gaat door’ en wat doe je met innovators versus laggards. Wie zet je ‘in the lead’ en wordt voortrekker? Waar loop je tegen aan t.a.v. cultuur, structuur, planning. Wat doe je eerst en hoe leg je dat uit?
Weet iedereen nog ‘waar we het voor doen’? En nu de bestuurlijke fusie er aan komt; zijn we het er mee eens en ‘gaan we ervoor’?
Een interessante invalshoek, niet in het minst vanuit communicatieperspectief. Samen beter en zeker ook: Samen leren.
Marieke Schutte, manager corporate communicatie, VUmc

Best Practices II
B2. Ontwikkelen voor héél Nederland: Digitaal Stelsel Omgevingswet, van waterval naar Agile – VOL

Wie kent er een geslaagd ICT overheidsproject? Hoe pak je dat aan, een samenwerking tussen het Rijk en 400+ gemeenten, provincies en waterschappen? Met een portal die door alle Nederlanders gebruikt wordt? Gebaseerd op een nieuwe wet, die tot een nieuwe werkelijkheid leidt die niemand kent? Met de bouw van Digitaal Stelsel Omgevingswet doen we het. Stukje bij beetje en met vallen en opstaan. Deze presentatie is een spannend logboek van een jaar ‘Agile ontwikkelen. Met foto’s, tips en inside verhalen. Leer hoe je veranderingen sneller, beter en harmonieuzer kunt vormgeven.
Joyce de Jong, Programma manager/SAFe Product manager, Rijkswaterstaat

Experts I
C2. Hoe zorg je ervoor dat je een werkende oplossing krijgt van je leverancier? – VOL
Veel organisaties kopen delen van hun ICT in bij leveranciers. De relatie tussen opdrachtgever en ICT-leverancier die hieruit ontstaat is vaak problematisch. Soms kan de opdrachtgever niet goed specificeren wat hij nodig heeft en de leverancier levert niet wat is gevraagd of levert te laat of tegen te hoge kosten. Dan dienen zich de volgende vragen aan: Hoe maak je maximaal gebruik van de expertise in de markt en blijf je toch in control? Hoe selecteer je de juiste leverancier of expert terwijl je zelf geen expert bent? Hoe zorg je ervoor dat je een werkende oplossing krijgt?
KWD heeft hierover een boekje geschreven ‘ Best Value Project Management’ en een App voor gebruik op de smartphone ontwikkelt.
Mathijs Rauwenhoff, senior manager bij KWD resultaatmanagement

  Academic
D2. Network governance of wicked challenges: theory and practice, dilemmas and conflicts
Projects for a better world are complex and often even “wicked”: many stakeholders are involved, there is not one solution (if even one), and different conflicting interests are at stake. To address wicked challenges, for instance global warming, governments go beyond using the traditional policy instruments and collaborate with companies, NGOs and citizens in networks. What does this mean for the governance of this kind of collaboration? Who is in the lead and to whom are these networks accountable? How to deal with the value conflict between the need for creativity at the one side and the need for governance at the other? In this session we discuss these issues from a theoretical and practical standpoint.
Please find the teaser video for this presentation here.
Liesbeth Rijsdijk, Director External and International Relations, Windesheim Honours College
Connie Aarsbergen, Lecturer business Ethics, Windesheim Honours College
Maike de Bot, lecturer HRM & Researcher Social Innovations, Windesheim Honours College

Open Theater
E2. Is de platform economie als organisatievorm duurzaam?
Bewierookt als hype sluipen ze onze samenleving in met disrupting impact. Diensten verpakt in apps zoals die van Uber en AirBnB verleiden ons op prijs en gebruikersgemak. En ze hebben ook iets intiems. Je “koopt” toch immers bij een bevriende consument? Echter, inmiddels steken onbedoelde bijwerkingen de kop op. Daarom is het tijd voor een nadere blik. Digitalisering is de stuwende kracht achter de platformeconomie die appelleert aan duurzaamheid en het circulaire gedachtegoed. En dat is een dubbele helix: de organisatie als veroorzaker en gelijktijdig lijdend voorwerp van verandering. Wie of wat maakt nu het verschil? Waar liggen kansen en valse beloften? Ron en Fred nemen u mee in de wereld van de platformeconomie.
Ron Schipper (IPMA Community Duurzaamheid in projecten en programma’s, Van Aetsveld
Fred Stortelers (IPMA Community Duurzaamheid in projecten en programma’s, FSM Consultants

12.15 – 12.55


Best Practices I
A3
. 3 gemeenten, 66.000 burgers, 8.000 bedrijven: 1 Digitaal Programma – VOL

De gemeenten Cranendonck, Heeze-Leende en Valkenswaard werken qua bedrijfsvoering samen in de Samenwerking A2. In de dienstverlening staat behoud van eigen identiteit en autonomie centraal.
In deze context is het Programma Digitale Dienstverlening opgezet. In deze praktijkcase komen vraagstukken aan bod die bij de opzet en uitvoering van het programma aan de orde kwamen. Bijvoorbeeld: hoe zetten we het programma op en besturen we dat in een omgeving met vooral inhoudelijk deskundigen en maar weinig professionele PM ervaring? Kiezen voor Agile of traditioneel Projectmanagement, of allebei? Hoe past een Agile aanpak in een traditionele bestuurlijke omgeving?
Jeanette van den Beuken, Senior Adviseur, Aranea

Best Practices II
B3. Duurzaam Ondernemen in de bouw, hoe doe je dat?

VB Groep heeft onlangs het maatschappelijk verantwoord ondernemen in het kader van duurzaamheid volgens de principes van de beweging The Natural Step opnieuw vormgegeven. In de presentatie vertel ik meer over wat dit inhoudt en wat dit betekent voor een middelgrote groep ondernemingen in de bouw. De eerste stappen die er zijn genomen zal ik behandelen met eerste resultaten. Vooral in onze bouwprojecten kunnen wij nog veel stappen maken in de bouwkolom om meer duurzaamheid te bereiken. Graag vertel ik meer hoe we dit doen maar we merken dat onderbouwde keuzes maken in duurzaamheid best lastig is door gebrek aan eenduidige duurzaamheidscriteria. Meten en weten welk toe te passen alternatief echt duurzamer is, is vaak een uitdaging! Wie durft deze mee aan?
Paul Uppelschoten, Directeur, Huybregts Systeembouw

Experts I
C3
. No grip No glory geldt ook voor Agile projecten – VOL

Hoe berekenen we in vredesnaam de kosten van Agile projecten? Hoe weet je dat je niet te veel betaalt voor je Minimum Viable Product? Is de geleverde kwaliteit wel marktconform? De afgelopen periode heeft Richard Sweer een model ontwikkeld dat het mogelijk maakt om ook binnen Agile projecten op een transparante manier de voorspelbaarheid van doorlooptijd, budget en kwaliteit te meten en zo nodig bij te sturen. Het model is verdeeld over zeven gebieden en bevat meer dan 30 metrieken.
Richard Sweer, Projectmanager, Finidy

  Academic
D3. On the Future of Project Management Innovation – Towards Project Management 2030 – VOL
Unfortunately and for many years (still) a substantial amount of projects do not deliver on time, budget or worse do not create the value expected. Despite all developments from the past 30 years, of the profession, in tools and methods, and research on many aspects. Time has come again to rethink project management? Questions emerge such as: Can we learn faster? Can we create value each time we run a project? Can we change the discussion on Success versus Failure towards “We Learn Continuously”?
Robert Bierwolf, Founder of MBBI bv and VP for IEEE TEMS

Open Theater
E3. Alles over werk & inkomen speciaal voor projectprofessionals
Projectbanen.nl is het enige online carrièreplatform dat uitsluitend gaat over werken als projectprofessional. Zo worden sinds enkele maanden ondermeer vrijwel alle actuele projectgerelateerde vacatures in Nederland op dit portal bij elkaar gebracht en dagelijks ververst. In de workshop van Projectbanen.nl vertellen de initiatiefnemers IPMA-NL en Signum Sales over de aanleiding en de plannen voor de toekomst. Samen met de deelnemers aan de workshop wordt in kaart gebracht welke wensen er leven, zodat het platform een optimale aansluiting gaat krijgen bij de wensen van iedereen die werkzaam is in het vak.
Fred Bons, Voorzitter IPMA-NL
Arie van Loopik, Algemeen directeur Signum Marketing

 


13.00 – 14.30

Lunchpauze

 


14.30 – 15.10


Best Practices I
A4
. Parkeren in Parijs: verbeter de lucht en de doorstroming in een wereldstad

Voor Parijzenaren was het een sport om niet te betalen voor parkeren. Door lage boetes en dito pakkans betaalde maar 9%. Tegelijk heeft de wereldstad Parijs grote ambities om grip te krijgen op luchtkwaliteit en verkeersstromen. Ik kreeg de opdracht Parijs te voorzien een centraal systeem voor parkeerrechten. Bij te veel smog worden parkeertarieven direct aangepast. De deadline was voor Parijs cruciaal. Ondanks in- en externe uitdagingen konden we door strikte planning en goed risicomanagement conform planning opleveren.
Edgar van Eersel, Senior Project Manager, Parkmobile

Best Practices II
B4
. Kiezen is een kunst – VOL
De strategen van zorgorganisaties moeten voor zichzelf uitmaken hoeveel zij wanneer willen investeren in welke innovaties. De overvloed aan terreinen, waarop innoveren nodig of mogelijk is, maken kiezen enorm complex. Niet kiezen is echter geen optie, want dan wordt er wel voor de organisatie gekozen. Bewust kiezen maakt juist het verschil. Aan de hand van een zestal cases van diverse zorgorganisaties wordt in deze sessie met de zaal besproken hoe zorgorganisaties de kunst van het kiezen beoefenen.
John van Rouwendaal, Voorzitter van stichting Projectmanagement in de Zorg

Experts I
C4. Wat is de impact van Digitale Transformatie voor Project & Portfolio Management?
Digitale transformatie vindt overal en altijd plaats. Project en portfolio management helpt de transitie te stroomlijnen door mensen te plaatsen op projecten die de hoogste prioriteit hebben. Tegenwoordig zijn wij niet meer gebonden aan fysieke locaties voor samenwerking onderling. Hoe steviger je digitale basis, hoe sneller en succesvoller de samenwerking.  AI is ondersteunend voor digitale transformatie en vergroot het succes in projectmanagement. Tijdens deze presentatie toont Projectum welke kant AI (Artificial intelligence) op gaat o.a. aan de hand van een project management BOT.
Jacob Hansen, Principal Customer Advisor, Projectum

  Academic
D4. The project manager as captain: how to keep the ship on course under unpredictable weather conditions? – VOL
An important characteristic of a project is that it is planned. The task of the project manager is to perform the plan and, where expectations are not met, to get the project back to the plan or change the plan. A powerful tool here is risk management. This approach is based on the assumption that the world can be planned. But what if the world becomes increasingly chaotic? If risk management appears to become insufficient to keep the project on course? What if the resilience of the project is endangered?
In the scientific literature a world in which everything is predictable is called an ordered world. The opposite, a world in which predictability is absent, is called a chaotic world. In the latter, risk management can no longer be used: the relationship between cause and effect is lost. In such a world, how can a project manager protect the resilience of a project?
The participants of the workshop will be introduced in the world of chaos and in the Uncertainty web. Then they will be asked to evaluate the tool based on a set of questions. Finally a discussion will be held on what has been learned and how to apply.
Meinte Wildschut, Project Manager, Nederlandse Spoorwegen

Open Theater
E4. Agile Leadership – VOL
Veel bedrijven kiezen ervoor om veranderingen vorm te geven op basis van Agile. Met name in situaties waarbij de opdracht vooraf niet helder is, of waarbij door de snelle veranderingen in de markt, men in staat moet zijn snel te schakelen, is dat een terechte keuze.
Het managen van deze veranderingen vraagt dan ook om een andere balans in het afwegen van de competenties die nodig zijn om deze veranderingen succesvol tot stand te brengen. Een ander soort leiderschap dus. Bijvoorbeeld de competenties Humble, Adaptiveness, Vision en Engaged krijgen een diepere betekenis en hebben een groter belang als we naar de leiderschapsrollen in een Agile omgeving kijken. Het IPMA Agile Leadership Certificaat is een duidelijk antwoord van IPMA op de vele kennis examens die in de markt beschikbaar zijn. Je bent geen ervaren specialist na het doorlopen van een training en het afleggen van een test. Het gaat om inzicht in je sterke en te ontwikkelen competenties.
Joop Schefferlie, Directeur, IPMA Certificering

15.15 – 15.45

Pauze en bezoek aan de expositie

 


15.45 – 16.25


Best Practices I
A5. Op weg naar World Class Projectmanagement bij A.Hak – VOL

A.Hak is een internationaal familiebedrijf met ruim vijftig jaar ervaring in ontwerp, aanleg en onderhoud van de infrastructuur voor transport en distributie van olie, gas, water en elektriciteit. De directie is overtuigd dat projectmanagement van strategisch belang is voor het succes van de organisatie. Een van de uitdagingen is hoe vertalen we dit naar de dagelijkse praktijk.
De wetenschap dat grote veranderingen niet ineens gaan, heeft gemaakt dat besloten is voor een evolutionair veranderingsproces, te beginnen bij het senior management van de organisatie. Vanuit de directie krijgen de projectmanagers een missie waaruit helder is wat van hen verwacht wordt. Met behulp van IPMA’s Organisational Baseline bepaalt men de eerste belangrijke verbeterstappen. Alle projectmanagers worden gescand op basis van de Individual Competence Baseline. Op basis van zowel de missie en de uitkomsten van de scan is er een opleidingsplan ontwikkeld. De Project Excellence Baseline vormt het uitgangspunt voor de individuele projectmanagers om te reflecteren op de eigen projecten.
Rob Bombeeck, Directeur HRM, A.Hak
Onno Elzinga, Corporate Manager Change program Office & QHSE, A. Hak
John Hermarij, Principal Consultant Project Management en Adaptief Leiderschap, Dhirata

Best Practices II
B5. Zuidasdok, de rol van procesmanagement bij de ingenieurs- en advieswerkzaamheden

Het project Zuidasdok gaat zorgen voor betere bereikbaarheid van Zuidas en van de noordelijke Randstad. De A10 Zuid gaat van vier naar zes rijstroken en verdwijnt in het hart van Zuidas onder de grond. De knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel worden ook aangepast. Het station groeit uit tot een compacte en hoogwaardige openbaar vervoerterminal. Trein, tram, bus, taxi en fiets komen er samen, in een groene omgeving. Start van de bouw is gepland in 2019.
De omvang en maatschappelijk belang van het project, de aanwezigheid van veel modaliteiten die intensief worden gebruikt, de beoogde hoge kwaliteit in alle fases, de beperkt beschikbare ruimte in een hoog stedelijk gebied en het grote aantal stakeholders maken dit een complexe opgave. Om deze opgave te realiseren is er een projectorganisatie opgericht die bestaat uit een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, Amsterdam en ProRail. Voor ondersteuning op het gebied van ingenieurs- en advieswerkzaamheden heeft de projectorganisatie in 2013 via een europese aanbesteding het Ingenieursbureau Zuidasdok (IBZ) gecontracteerd. IBZ bestaat uit een samenwerking tussen Arcadis, Witteveen+Bos en AT Osborne.
De projectorganisatie Zuidasdok wilde een hoogwaardig plan voor het project Zuidasdok en dit plan snel tot realisatie brengen. Een belangrijke verantwoordelijkheid was daarom het binnen IBZ borgen van het integrale procesmanagement. Dit om alle producten volledig, juist, gevalideerd, geverifieerd en getoetst opgeleverd te krijgen, de streefdata te halen en te zorgen voor een efficiënt proces bij zowel de projectorganisatie Zuidasdok als bij IBZ. De opdrachtgever beoogde met deze rol en specifieke opdracht dat IBZ ook intern stuurde vanuit de opgave voor het project. De wijze waarop dit was vormgegeven in de planfase t/m de aanbesteding van het hoofdbouwcontract en de ervaringen die hiermee zijn opgedaan zullen worden toegelicht in de presentatie.
Jan-Pieter van Schaik, Managing Consultant, AT Osborne
Ivo Visser, Manager Integraal Ontwerp, Zuidasdok

Experts I
C5
. Wat is de eenheid van toegevoegde waarde? – VOL
De absolute waarheid bestaat niet… Er is een gedragen waarheid, die je gezamenlijk bepaald. Maar hoe creëer je zoiets? Iedereen heeft namelijk verschillende manier van werken (projecten, scrum, kanban etc.) en andere belangen. In deze actieve workshop gaan we in spelvorm de discussie met elkaar aan. Het bied praktisch handvatten om de volgende dag direct mee aan de slag te gaan.
Diane Dros, Managing Partner/ Programmamanager, Intermedius

  Academic
D5. T.b.c.

Open Theater
E5. Elke projectmanager is een facilitator – VOL

Wendbaarheid, toegevoegde waarde en faciliterend leiderschap zijn op dit moment eigenschappen die klanten zoeken bij de project- of programma-manager (M/V). Maar welke competenties heb jij daar eigenlijk voor nodig? Hoe kom je er erachter of jij die hebt? Hoe creëer jij een omgeving die klaar is voor een andere manier van kijken en werken?
 Ariane Moussault, Voormalig programmamanager Projectmanagement professionalisering ASML
Henri Haarmans, Voorzitter IAF Netherlands Chapter

16.30 – 17.15

KEYNOTE

 


De organisatie van de toekomst
Door nieuwe technologie staan we aan de vooravond van grote veranderingen. Robots, drones, big data, Internet of Things en virtual reality zorgen voor ongekende mogelijkheden. Biotech, neurotech en blockchain zorgen voor nieuwe kansen. Nieuwe mogelijkheden en businessmodellen ontstaan. Organisaties moeten klaar worden gemaakt voor de toekomst. Trendwatcher, futurist en internationaal topspreker Richard Van Hooijdonk neemt ons mee naar een inspirerende toekomst. Hij maakt op een inspirerende wijze duidelijk hoe managers, directies en organisaties zich klaar kunnen maken voor een exponentiële toekomst. Welke ‘skills’ heb je als organisatie nodig? Hoe ziet inspirerend leiderschap eruit? Hoe kun je de ‘nieuwe wereld’ gebruiken om jouw organisatie naar de volgende fase te brengen? Hoe bouw je aan de organisatie van de toekomst?
Richard van Hooijdonk , trendwatcher, futurist en internationaal topspreker

 


17.15 – 18.00

BORREL OP EXPOSITIE